Skip to content

3 dåliga filmer på 3 dagar

oktober 5, 2010

De senaste tre dagarna har jag betat av 3 tyvärr rätt kassa filmer.

Jonah Hex – Hur kan man för det första göra en film med effektiv speltid på 70 minuter idag? Det kändes både innehållsmässigt och tidsmässigt som piloten till en TV-serie. Sen fick jag inte grepp om den här gamla serietidningsfiguren, som jag läste för typ 25 år sen några ggr. Gestaltad som både hård – och faktiskt en klantskalle. Mja, det funkar inte för mig. Betyget blir en tvåa. Trailer.

30 days of night – Dark Days. Tvåan på vampyrrullen som kom härom året. En direkt fortsättning i princip, men nu står kampen i LA (av tämligen uppenbara budgetskäl). Jag var inget superfan av första filmen bör jag kanske säga. Den var rätt cool. Miljöerna bidrog ungeför 90% till detta. Nu är man istället som sagt i LA, vilket också gör filmen ca 90% sämre. Den innehåller förvisso ett par rejäla pärlor i elakt våld, men inget som uppväger att man nu i princip bara har kvar vad som troligen är filmhistoriens sämst skildrade vampyrer. Jag tyckte illa om dessa tramsvampyrer i ettan, jag tyckte att man här lyckades med bedriften att göra dem katastrofalt mycket sämre. Nej usch, den här rullen får en svag etta i betyg. Jävla skräp. Trailer

Splice – Filmen som många kallat läskig – var precis allt annat än läskig. Elaka och obetänksamma forskare leker gud och skapar en hybrid av människa och andra djurarter. Sensmoralen ”vetenskapen behöver handledas av vettiga religiösa människor” är allt vad denna skitfilm skriker om. Att sånt här vetenskapsföraktande piss får plats på våra biografer stör mig mer än att folk ser korkade komedier faktiskt. Rent cineastiskt är filmen inte alls usel dock. Bra skådespel, ganska snyggt – men storyn är så eländigt pekoral att jag inte kan se igenom det (jag brukar inte bry mig om sånt annars, men den här ggn höll det inte). Betyget blir en tvåa. Trailer

Så, nu vet ni tre filmer ni inte behöver se iaf.

No comments yet

Kommentera

