Skip to content

Predators

september 25, 2010

Jag ska dikta ihjäl alla predatorer där ute. Så hård är jag.

Jag såg verkligen fram emot Predators och filmen levererade också på en hel del sätt. Kan ju berätta så mycket som trailern avslöjade: Den handlar om ett gäng individer som alla har en sak gemensamt: De är professionella soldater/mördare och är tagna till en planet – helt i syftet att jagas av just våra vänner predatorerna som bekant gillar lite motstånd i sina byten. Den är ganska spännande och följer rätt tydligt i samma känsla och anda som ursprungsfilmen Predator. Som popcornsrulle är den helt ok. Den är milsvida mer trogen originalet än vad AvP-filmerna är. Den hade samma känsla. So far so good.

Men den saknar ändå något viktigt: En story som överaskar och trovärdighet i karaktärerna. I princip allt som sker är extremt förutsägbart. Likaså är det något med predatorerna som gör dem mesiga.

Jag menar, om man jämför gänget som Arnold hade med sig och hur lätt de åkte på stryk är de här fjollorna i den här filmen tämligen osannolika som att vara bättre kapabla till att spöa en predator. Och de ska ju föreställa hårdare på pappret, noga utvalda brutala krigare liksom… kom igen liksom, hur hård känns Adrian – pianisten – Brody? Inte alls. Snacka om katastrofalt dålig casting. Han är förvisso en mycket duktig skådis, han kan t om spela en hårding ganska habilt – men det är inte ganska habilt som en sån här roll kräver – det är Arnold-hårt det kräver.

Och sen är det det här med predatorerna. Det känns lite som man har reducerat predatorerna, gjort dem lite klenare, lite mer mänskligt överkomliga – och det tycker jag faktiskt suger. Där är speciellt en fäktningsscen som är så otroligt reducerande av predatorernas fysiska överlägsenhet att jag nästan blev sur.

En sista sak var den totala frånvaron av blod i filmen… kom igen liksom… en sån här film ska bada i blod och brutalvåld! Men ack nej…

Filmen får trots det en svag 3a i betyg. Jag roades, men inte i närheten av så som jag gjorde av originalet. Jag tycker inte den var bättre än Predator 2 eller speciellt mycket bättre än AvP. Den var bättre än AvP2, men det är knappast en bedrift eftersom det är 90% av alla filmer.

Ohotat original – på alla plan.

One Comment leave one →
  1. Paulus permalink
    september 27, 2010 11:58 f m

    Tyckte tyvärr filmen var rätt tråkig, vilket är anti-syftet med en sådan här film.

Kommentera

