Skip to content

Green Zone och usla recensioner

juni 17, 2010

Jag tänker inte slå mig för bröstet och påstå att jag är en mästerlig recensent. Jag lägger nämligen inte ner någon större tid på att skriva om en film eller bok. Men jag hittar iaf inte på dumheter.

När Green Zone kom så tjatade verkligen alla recensenter om två saker. För det första att filmen har en irriterande kamerateknik med hand-kamera. Vilket innebär en och annan åktur i skakandets värld. Det kan jag förvisso sympatisera med som hyfsat sant. Men bara för första minuterna i filmen. Därefter tar det sig och skakandet känns inte lika malplacerat. Överdrivet gnäll alltså.

Den andra aspekten är att man kallar Green Zone för en ”Bourne, men i Irak”. Eftersom det är samma regissör (Greengrass) och skådis (Matt Damon). Det är inte alls sant. Den har verkligen inget alls gemensamt i stil eller story. Det är förvisso action inblandat, men inte alls samma typ av action. Det är som att säga att Avatar och Monsters inc är samma film, för de innehåller datoranimationer. Det avskräckte mig faktiskt från att se filmen tidigare. Jag var dum nog att lita på att filmen var en åktur i handkamerans värld och en sämre kopia på Bourne-filmerna.

Filmen Green Zone? Ja det är en rätt enkel historia om de tveksamheter som (troligen) rådde bakom invasionen av Irak. Mycket snack och lite hockey kring kemiska vapen tex. Vissa skulle säkert kalla den för ”hollywood left”. Men jag är allergisk mot sådana förenklingar. Den har en poäng kring ett ämne där förespråkarna för en invasion fortfarande inte har kunnat besvara var de berömda massförstörelsevapnen var.

Sevärd. Spännande. Välgjord. En stark trea i betyg.

Annonser